Er zijn verschillende effectieve methoden om de parasympathicus, het rempedaal van ons autonome zenuwstelsel, te activeren en ons te helpen ontspannen en herstellen. Als je meer wilt weten over de parasympathicus en zijn rol als tegenhanger van de sympathicus (het gaspedaal) van ons autonome zenuwstelsel, lees dan eerst deze blog!

 

Voldoende dagelijkse beweging

Voldoende dagelijkse beweging is een van deze methoden. Activiteiten zoals wandelen, yoga of tai chi stimuleren de parasympathicus en hebben het extra voordeel dat ze endorfines (een feel-good hormoon) vrijgeven, wat zorgt voor een gevoel van welzijn en vreugde. Beweging is een essentieel onderdeel van leefstijlcoaching en/of beweegcoaching, omdat het belang van voldoende beweging niet onderschat kan worden!

 

Ademhaling & meditatie

Ademhalingstechnieken, meditatie en mindfulness zijn eveneens krachtige hulpmiddelen om de geest te kalmeren en het lichaam te ontspannen. Door bewust aandacht te schenken aan onze ademhaling en in het moment te zijn, kunnen we stress verminderen en (meer) innerlijke rust ervaren.

 

De ontspanning van een fijne massage

Een andere uitstekende manier om te ontspannen is door middel van een fijne massage. Hierbij is het belangrijk om echt te kunnen ontvangen, en als massagetherapeut weet Fieneke (ik) jou hier goed in te begeleiden. Indien gewenst kunnen er oefeningen voor ademhaling en verstilling tijdens een massagesessie worden ingezet. Op een energetisch niveau kan ik je vaak ook een laagje dieper brengen. Want wanneer ik goed in mijn vel zit en gegrond ben, wat meestal het geval is, neem ik jou graag mee in een helende, vertragende flow.

 

Leuke dingen doen

Daarnaast kunnen het beoefenen van hobby’s en sociale interacties bijdragen aan ontspanning en herstel. Tijd vrijmaken voor activiteiten die we leuk vinden en waar we plezier aan beleven, zorgt voor afleiding van de dagelijkse stressoren en verfrist onze geest, waardoor we weer verder kunnen!

Balans is altijd de sleutel.

 

Rust in huis

Het creƫren van een rustgevende omgeving in huis heeft ook een positieve invloed op ontspanning en herstel. Een opgeruimde en comfortabele omgeving kan gevoelens van rust en sereniteit bevorderen, waardoor het gemakkelijker wordt om te ontspannen en te herstellen.

Ikzelf heb altijd al een grote interesse gehad in ‘professional organizing’ ofwel ‘opruimcoaching’, omdat ik zelf uit een rommelige jeugd kom en heel goed weet hoe waar het is dat je in een overvol, onopgeruimd huis nooit helemaal tot rust kunt komen. In een traject (holistische) coaching en/of leefstijlbegeleiding kan ik jou zeker tips geven, en er zijn ook diverse collega’s gespecialiseerd in opruimcoaching als je gerichtere hulp nodig hebt.

 

Conclusie

Kortom, het toepassen van deze verschillende methoden om te ontspannen en te herstellen kan een aanzienlijke positieve invloed hebben op ons algehele welzijn. Door regelmatig aandacht te besteden aan ontspanning en herstel, kunnen we een gezonde balans vinden tussen inspanning en rust, waardoor we beter in staat zijn om vol te houden in de uitdagende wereld waarin we leven.