Hieronder volgen verschillende adviezen om zelf te proberen rugklachten te verminderen & te voorkomen. Massage(therapie) kan helpen bij het herstellen en voorkomen van rugpijn. Daarnaast is het erg belangrijk om zelf de juiste gewoontes aan te leren om je lichaam op de juiste manier te gebruiken. Hierdoor kunnen ernstige klachten voorkomen worden, waarbij massage een waardevolle ondersteuning kan zijn.

 

Adviezen tegen lage rugpijn 
  • Houding is cruciaal! Zorg ervoor dat je voeten stevig op de grond staan en het gewicht van je lichaam gelijk over je twee benen is verdeeld. Probeer je bewust te worden van het effect van je houding op je spieren. Hoe sta en zit je het gemakkelijkst zonder pijn te krijgen? Houd je je rug recht tijdens het afwassen of bij het tillen van een zware tas? Bewustwording van je houding kan veel problemen voorkomen. Massage kan helpen de spieren te ontspannen, waardoor het corrigeren van de houding haalbaarder wordt.

 

  • Probeer jezelf aan te leren om je spieren te stretchen. Denk eens aan een kat of een hond, hoe die zelfs na het kortste dutje zich heerlijk uitgebreid uitrekken. Voor een mens zou dat ook een goede gewoonte zijn! Als je ‘s ochtends wakker wordt je even helemaal uitrekken en de rug stimuleren door hem een aantal keer hol en bol te maken. Ook na inspanning is het verstandig te spieren even lekker op te rekken. Kleine oefeningen kunnen al wonderen verrichten.

 

  • Bedrust doet meer kwaad dan goed. Voor spieren is het belangrijk dat de doorbloeding goed is en daarvoor moeten ze gebruikt worden! Hier geldt wel dat als de dokter of fysiotherapeut écht rust aanraadt, dit zeker ter harte genomen moet worden. Maar in principe is beweging essentieel, want het zorgt ervoor dat de spieren niet stijf worden doordat ze niet worden gebruikt. Dat zou de genezing alleen maar verder weg brengen…

 

  • Vermoeidheid doet de pijnervaring toenemen, net als dat ontspanning dat doet. Voor vermoeidheid is tijdig rust nemen belangrijk. Een goede houding tijdens het slapen zorgt ervoor dat de druk op de wervels van de rug afneemt, waardoor deze minder langdurig belast worden. Tijdens ontspanning neemt de adrenaline in het lichaam af, waardoor prikkels beter gevoeld kunnen worden. Hierdoor kun je je bewuster worden van je klachten en op tijd stoppen wanneer je merkt dat je rugklachten toenemen. Hierdoor zal het uiteindelijk beter gaan, echt!

 

  • Wees voorzichtig met bukken bij (acute) rugpijn. Voorover bukken kan behoorlijk belastend zijn voor de rug, zeker wanneer je iets zwaars wilt oppakken. Door de knieën gaan met een rechte rug is daarom altijd beter.

 

  • Eigenlijk is zitten niet zo gezond voor de rug – staan is veel beter! Maar wanneer je dan toch wilt zitten, kies dan voor een stevige, rechte stoel en ondersteun je onderrug met een laag/rond kussen ofwel een lumbale rol. In het geval van rugpijn is het verstandig bij het opstaan eerst naar voren te schuiven voordat je vooroverbuigt om op te staan.

 

  • Vermijd zoveel mogelijk zachte stoelen en lage dikke kussens. Hard is beter, omdat het meer ondersteuning geeft. Vermijd hierom ook rechtop zitten in bed.

 

  • Heb je behoefte aan rust en is er de gelegenheid, dan is het met lage rugpijn beter om even te liggen dan om te gaan zitten. Zie het maar voor je: wanneer je zit staat er druk op je wervelkolom, maar wanneer je ligt valt deze druk helemaal weg. Dit kan een verademing zijn voor je lendenwervels, de onderste wervels in de wervelkolom. Een rechte houding tijdens het slapen is het beste, net als het gebruik van een kussen dat niet te hoog is.

 

  • Tijdens de (acute fase van de) rugpijn is het verstandig weinig auto te rijden. Als dit toch nodig is, zorg dan dat je stoel goed recht staat en probeer de onderrug te ondersteunen met een laag kussen, de bovengenoemde lumbale rol.

 

  • Indien je pijnstillers nodig hebt bij ernstige pijn, overweeg dan voor een paar dagen echt een ‘kuur’. Dit houdt in dat je in de ochtend, de middag en de avond een pijnstiller neemt, waardoor je de pijnstillende werking in je bloed op peil houdt. Als je tegelijkertijd voldoende rust houdt én met beleid blijft bewegen kan dit heel effectief zijn voor het herstel. Een massage kan in deze tijd ook een fijne bijdrage leveren. Bij twijfel is het raadzaam om je huisarts te consulteren.

 

  • Ook het aanvullen van vitaminen en mineralen kan helpen voor het herstel van spierklachten. Denk hierbij aan vitamine B12, vitamine D, glucosamine en magnesium. Als je zeker wilt weten welke vitamines en mineralen je het beste kunt aanvullen (ook wel ‘suppleren’ genoemd), raadpleeg dan een expert zoals een orthomoleculair therapeut of een mesoloog. Deze behandelaars kunnen je lichaam doormeten met gespecialiseerde apparatuur, waardoor het direct duidelijk wordt welke voedingsstoffen jij op dit moment het hardste nodig hebt. Uiteraard krijg jij hierbij ook tips voor wat jouw lijf nu het beste aan voeding kan gebruiken.

 

  • Tot slot is het aan te raden om niet te lang van je werk weg te blijven, maar indien mogelijk weer snel en met beleid te gaan werken. Hoe langer je thuis blijft van je werk, hoe moeilijker het wordt om weer te beginnen is de ervaring.

 

Advies bij Lifestyle Massage Noordwijkerhout

Een klachtgerichte massage kan een waardevolle aanvulling in de behandeling van lage rugpijn zijn. Massage kan de vastzittende spieren flink stimuleren voor verbeterde doorbloeding. Bij Lifestyle Massage Noordwijkerhout is het ook mogelijk om een cuppingmassage te ondergaan, waarbij het bindweefsel rondom de spier op een aangename manier losgemaakt wordt.

Uiteraard krijg je van massagetherapeut Fieneke ook advies op maat over hoe jij weer van jouw rugpijn kunt herstellen.

Belangstelling? Neem dan snel contact op via e-mail massagenoordwijkerhout@outlook.com of per telefoon/SMS/WhatsApp op 0619377447.