Het is nuttig je te realiseren dat des te meer je kunt ontspannen, des te effectiever de massage zal zijn.

Dat geldt niet alleen voor een ontspanningsmassage, ook bijvoorbeeld een klachtgerichte massage zal effectiever zijn wanneer er geen extra spanning in je lichaam zit doordat je net nog aan het rennen & vliegen was… De (spier)spanning die er is door structurele stress en andere spanningsklachten, met die spanning gaan we tijdens de massagebehandeling samen aan de slag.

Om de massage zo effectief mogelijk te laten zijn, is het een goed idee om onderstaande tips in gedachten te houden wanneer je een afspraak voor een massage hebt gemaakt.

 

Aandachtspunten voor het ontvangen van een ontspannende massage:

– Neem eventueel vooraf een warme douche, want dat ontspant. (Let wel: tijdens de massage wordt je haar meestal een klein beetje vet, dus sla de shampoo vooraf maar over 😉)

– Kies alleen een masseur die je vertrouwt. Zegt je onderbuik dat het niet oké is, kies dan een andere masseur als het je om ontspanning gaat. (Werken met weerstand is ook heel erg leerzaam, maar sluit ontspanning in eerste instantie uit.)

– Draag kleding/ondergoed waarin je je prettig voelt en doe je sieraden af.

– Als je eenmaal ligt, adem dan een aantal keer diep in en uit.

– Concentreer je vervolgens op het zwaar laten worden van je lichaam. De tafel draagt jou, jij mag helemaal loslaten en contact maken met de ondergrond.

– Een massage in stilte geeft meer ruimte om je te concentreren op de aanraking en wat er gebeurt in je lichaam. Voor een ontspanningsmassage is dit dus de fijnste manier. Bij een sessie massagetherapie zullen we wel spreken om de ervaring van/tijdens de massage bewuster te maken.

– Geef aan wanneer je iets als niet prettig ervaart. Dit is belangrijk! Geef je verder zoveel mogelijk over aan de massage, laat het gebeuren en ervaar wat de aanrakingen en bewegingen met je doen. Als de masseur een arm of been beweegt, laat dit dan ook gebeuren. Meehelpen is niet nodig én doet afbreuk aan de ontspanning.

– Neem na afloop van de massage rust.

– Drink na de massage een flink glas water. Jezelf goed hydrateren met zuiver water is natuurlijk altijd een goed idee!

 

Aandachtspunten voor het geven van een ontspannende massage:

Natuurlijk heeft de masseur ook een cruciale rol in hoe de massage ervaren wordt. Zo zorg ik (massagetherapeut Fieneke) altijd voor een warme, rustige en schone massageruimte.

Ik probeer ook rustig in mijzelf te zijn. Mocht ik een keer hevige onrust ervaren, dan zal ik de massage verzetten. Hoewel dit enerzijds vervelend is, is dit anderzijds de meest professionele houding. Ik moet immers het beste van mijzelf geven om jou de beste ervaring te geven! Om mij af te stemmen op wat jij nodig hebt, dien ik rustig te zijn in mijzelf. Dit is voor mij essentieel.

Natuurlijk zorg ik voor uitstekende hygiëne, zowel in mijn praktijk als persoonlijk. Ik zorg altijd voor korte nagels en draag nooit sieraden. Hierdoor ervaar jij zo min mogelijk ongemak tijdens het ontvangen van een massage.

Daarnaast plan ik de massages ruim in, zodat ik mij zelden hoef te haasten.

Tijdens onze afspraak staat mijn telefoon altijd op stil, zo kan ik hier niet door afgeleid kan worden.

Als jij het fijn vindt zorg ik voor een rustig muziekje om de belevening van de massage te versterken. Wil jij liever de massage in stilte ontvangen, dan mag dat natuurlijk ook!

De massageruimte in Noordwijkerhout heeft licht dat niet te fel is.

Ik heb tal van doeken en dekens, zodat jij altijd goed afgedekt en lekker warm ligt.

Vind jij een geurtje in de ruimte of in de massageolie fijn? Ook daarvoor zal ik zorgen. Wil je juist liever een neutrale ervaring, ook dat is mogelijk. Jouw voorkeuren zijn belangrijk!

Verder beheers ik allerhande massagetechnieken. Ik probeer mij altijd zoveel mogelijk af te stemmen op wat jij nodig hebt. Hiermee bereik ik de beste effecten. Vind jij iets toch niet fijn? Zeg het mij en ik pas mij direct aan!

 

Tot ziens voor een heerlijk massage bij Lifestyle Massage Noordwijkerhout!